tisdag 17 juni 2014

Ett 124 år gammalt ödehus i Ångermanland, del 1

 
Under en biltur fastnade jag inför detta vackra hus och lyckades ta reda på ägaren som genast gav mig tillstånd att fotografera det, både utsida och interiör

 
Den 15 juni var vädret strålande och jag började med att gå runt huset


 
En blick igenom huset

 
Gaveln mot öster


 
Frontalvy

 
Farstubron, litet vittrad men vacker


 
Mot söderväggen blommar rabarberna

 
Trappan in

 
Himlen speglar sig i farstubrons fönster

 
Väl inne kan man njuta av den blå interiören

 
Valvbåge mot salen


 
Till höger ligger ett kök

 
Jag varnades för att golvet just här var litet ruttet ovanför den gamla källaren och där var mycket riktigt ett hål ner i underjorden



 
Vedspisen av Ankarsrums fabrikat

 
Komplett med spiskrok

 
Rummet innanför köket

 
Uppvärmningen skedde här med en gjutjärnskamin

 
En vacker pjäs

 
Tillverkad i Gävle

 
Skoglund & Olson - vedpannan i mitt förra hus hade också samma tillverkare


 
Färgen på kökets spiskåpa hade antagit märkliga mönster


 
Köksfönster mot öster

 
Stora salen, alltså rummet med den blå valvdörren. Här finns en vacker öppen spis


 
Huset byggdes 1890

 
Golvet i salen har avlägsnats

 
En literflaska som innehållit "Ljus Fransk Konjak" inhandlad på Göteborgssystemet i Örnsköldsvik

 
1929 års sommarsupplement av Norrahammars katalog låg här

 
Tapetprover i salen

 
En gammal välskrivningsbok, ett av fynden i salen.
Flera bilder kommer snart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar