torsdag 24 maj 2012

Pickup


En ljusblå pickup i skogen


Vi trodde först att det var en VW men det verkar vara något annat


Något engelskt, kanske?


Ja, vi undrar


Rikligt med batterier - kan det ha varit en tidig hybrid?


Mysig förarmiljö


Ergonomiskt korrekt


Motorn tittar fram i hytten


Hastighetsmätaren har vandaliserats, tyvärr


Ännu en skönhetssyn i skogarna

I norra Hälsinglands glesbygd


Någonstans i norra Hälsinglands inland snubblade vi på denna engelska relik


En hemtrevlig grå färg som torde ha gjort ägaren stolt när han tvättade, vaxade och polerade sin ögonsten


Några lätta plåtskador har tillkommit genom åren



En färgklick på fälgsidan lyser upp än idag men det är nog inte original


Tillverkad i Cowley, Oxford, England enligt skylten. Tyvärr anges inte årsmodell. Den tidiga versionen hade en 803 cc toppventilare på 30 hkr och den senare hade fått en motor på hela 948 cc som utvecklade 37 frustande hästkrafter. Detta var kopplat till en 4-växlad låda


King of the Road var nog känslan som fyllde föraren där han satt vid sin stålekrade ratt

onsdag 23 maj 2012

Fransk sportvagn i glesbygden


I tåsjötrakten observerade vi denna lilla vlta sportvagn


Frontalbild. Bra bett i däcken - så bra att bilen grävt sig ner i marken


En sidovy på maskinen


Åter en frontalvy


Man har varit väl förberedd på punkteringar med extrahjul i baksätet


Det häftiga luftintaget på motorhuven får en att tänka på en turbomatad motor.


En närbild på ena sidan. Rostskador skulle någon kanske säga men vi kallar det patina


Närbild på en del av baksidan


Naturen har bidragit till att försköna åket.

tisdag 15 maj 2012

F d A-traktor


En fördel, kanske den enda, med föryngringsytor (kalhyggen) är att saker som varit dolda i vegetationen kan bli synliga, som t e x detta intressanta fordon


Grillen känns bekant men litet svårplacerad


Det är tydligen en personbil som konverterats till Epa- eller A-traktor


Rost- så vackert


Lägg märke till det goda väggreppet


Ventilationsrutor, forna tiders AC


En första blick in i förarsätet


Rattväxel, högsta mode under 50-talets senare del


Sober ratt


Instrumentpanelen har extrautrustats med en udda temperaturmätare. Hastighetsmätaren något optimistiskt graderad ända upp till 150 km/tim


Ingen radio men det kanske inte behövdes


Lägg märke till att höger körriktningsvisare var aktiverad då fordonet drog sin sista suck


Inga hängande pedaler här inte


Årets vackraste tak


Fordonet har satts ihop i Nyköping enligt denna skylt


Denna skylt avslöjaar att det varit en Standard Vanguard, en av de fulaste bilar som tillverkats i England (och det vill inte säga litet)


Under resans gång har motorhuven försvunnit


4-cylindrig bensinare





Tändfördelaren


Blick in från förarsidan


En slutvy

Motorcykel i skogen


I kanten av ett hygge fann vi denna motorcykel


Hastighetsmätaren visar på noll och strålkastaren har fått en säregen form


Men ännu finns det krom kvar på styret


Encylindrig med framåtlutande cylinder - kan det ha varit en Panther enstånka?


Vevhuset vilar tryggt mot marken


Sitsen var ordentligt fjädrad


Den ljusblå bakskärmen har börjat beväxas med lavar


Till sist, en vy snett bakifrän.